Węglowodany: dlaczego są nam potrzebne?

Węglowodany: dlaczego są nam potrzebne?

Węglowodany to dla organizmu jedno z najważniejszych źródeł energii. Za jakie konkretnie procesy odpowiadają i dlaczego węglowodany złożone są zdrowsze niż proste?

Węglowodany (nazywane również sacharydami) są związkami organicznymi pochodzenia roślinnego. Składają się z atomów węgla, tlenu i wodoru. Wyróżniamy węglowodany proste i złożone, a także przyswajalne i nieprzyswajalne. Czym się charakteryzują poszczególne rodzaje węglowodanów i w jakich produktach jest najwięcej wartościowych sacharydów?

 

Węglowodany proste i złożone

Węglowodany proste (które określa się również mianem monosacharydów, monocukrów, jednocukrów lub cukrów prostych) nie rozkładają się w jelitach na prostsze cząsteczki. Należą do nich: ryboza, arabinoza, galaktoza, glukoza, fruktoza oraz mannoza. Węglowodany złożone natomiast rozkładają się na monosacharydy. Węglowodanami złożonymi są disacharydy (dwucukry), które mają 2 cząsteczki monosacharydów i zawierają się w sacharozie (czyli w cukru), laktozie, maltozie oraz trehalozie; oligosacharydy, złożone z 3–10 cząsteczek monosacharydów, i wchodzące w skład maltodekstryny, rafinozy oraz fruktooligosacharydów; a także polisacharydy, złożone z wielu cząsteczek monosacharydów (dla przykładu wymienić tu można skrobię, inulinę, celulozę, pektyny czy glikogen).

 

Jakie funkcje pełnią węglowodany?

Węglowodany to podstawowe źródło energii, zasilającej cały organizm. Wspomagają pracę mózgu, mięśni i serca, umożliwiają przepływ informacji genetycznych, regulują procesy metaboliczne. Są ważnym budulcem struktur komórkowych, odpowiadają za uczucie głodu i sytości, biorą udział w procesach spalania tłuszczów. Ponadto wpływają na pracę układu odpornościowego, ułatwiają wypróżnianie i magazynują w komórkach energię w postaci glikogenu.

 

Produkty bogate w węglowodany

Najwięcej węglowodanów zawierają produkty zbożowe i mleczne, warzywa, owoce, słodzone napoje, rośliny strączkowe, miód, cukier i słodycze. W niektórych produktach węglowodany występują naturalnie, w innych stanowią efekt procesu produkcji (mowa tu o żywności wysoko przetworzonej). Dietetycy zalecają ograniczać spożywanie cukrów (mono- i disacharydów), a więc: słodyczy, soków owocowych ze sklepu, słodzonych napojów oraz białego pieczywa i makaronu. O niekorzystnym wpływie tych artykułów na sylwetkę pisaliśmy już na product-port.com

 

Dzienna dawka węglowodanów

Zaleca się każdego dnia spożywać co najmniej 130 g węglowodanów przyswajalnych (a więc takich, z których organizm czerpie energię podczas trawienia). Sacharydy nieprzyswajalne nie rozkładają się łatwo w jelitach, dlatego najlepiej całkowicie wykluczyć z diety produkty, w których stanowią one główny składnik.

 

Google+