Jak zacząć żyć zdrowo?

Jak zacząć żyć zdrowo?

Większość z nas po powrocie ze szkoły najchętniej nie ruszałaby się z kanapy. Przeważnie jesteśmy wiecznie zmęczeni, znudzeni i nie przejawiamy energii do życia. Jak to możliwe, skoro jesteśmy w tak młodym wieku? Co zatem będzie za kilka lat, gdy będziemy starsi?

Powodów, dla których dzisiejsi nastolatkowie są przemęczeni, jest kilka. Pierwszym z nich może być fakt, że za mało śpimy. Człowiek w granicach od 11. do 17. roku życia, aby czuł się wypoczęty, powinien spać 9 pełnych godzin. Wiadomo jednak, że organizm nie tak szybko przyzwyczaja się do gwałtownych zmian i po sześciu godzinach spania jednego dnia, na drugi dzień nie będziemy w stanie zmusić się, aby spać dłużej. Każdego kolejnego dnia należy kłaść się do łóżka o 15 minut wcześniej, niż dnia poprzedniego, i w ten sposób będzie można się przestawić na dłuższe spanie, a rano wstanie się wyspanym.

Trzeba również zastanowić się nad tym, ile godzin przeznaczamy na wysiłek umysłowy. Wiadomo, że z zajęć szkolnych się nie zrezygnuje, ale wystarczy wprowadzić trochę zmian w kwestii uczęszczania na zajęcia dodatkowe lub nauki na sprawdziany. Należy pamiętać, aby do klasówki, która była zapowiedziana dwa tygodnie temu, nie rozpoczynać przygotowań na dzień przed nią. Nie da się zmusić umysłu do przyswojenia tak dużej ilości wiedzy w tak krótkim czasie. Dlatego trzeba rozplanować naukę na każdy dzień – uczyć się mniej, ale za to regularnie. To samo tyczy się zajęć pozalekcyjnych. Po co tracić na nie pieniądze, skoro przez zmęczenie duża część z przekazywanej na nich wiedzy nam po prostu umknie.

Jednak aby obudzić w sobie pokłady energii, nie wystarczy tylko odpoczywać i spać. Należy również zacząć włączać w swój codzienny rozkład zajęć wysiłek fizyczny. Spokojnie, nie chodzi tutaj o aspirowanie do zostania sportowcem najwyższej światowej klasy, ale np. o wychodzenie z domu chociażby na godzinny spacer i dotlenienie się. Większa ilość tlenu sprawi, że umysł otworzy się, zregeneruje oraz będzie miał więcej siły do pracy. Na dobry początek wystarczy zaplanować sobie jeden spacer tygodniowo, a jeżeli będzie się miało ochotę na więcej, to warto spróbować czegoś nowego, co urozmaici nam nieco plan tygodnia. Jakie sporty są obecnie w modzie i sprawią, że przy małym wysiłku zyskamy bardzo dużo? Jednym z nich jest jumping fitness, bardzo popularny wśród sławnych trenerek osobistych oraz bloggerek sportowych. Jeżeli nie ma się samozaparcia pomimo kupna własnej trampoliny, najlepsze efekty przyniesie wizyta w parku trampolin (np. Skokoloco). Takie parki oferują dużą ilość zróżnicowanych zajęć i atrakcji oraz pomoc dyżurujących trenerów, którzy mają za zadanie nadzorować nasze poczynania i nam doradzać - a to wszystko w cenie biletu! Jedno jest pewne - po takich zajęciach człowiek czuje, że jest ukojony i w pełni sił!

 

 

Jeżeli jednak pomimo przestrzegania zasad zdrowego stylu życia nadal odczuwamy ciągłe znużenie, senność i obojętność, należy zwrócić się niezwłocznie do rodzica lub opiekuna, który powinien udać się z nami do lekarza. Być może złe samopoczucie jest objawem chronicznego zmęczenia lub początków depresji, a te choroby bezwzględnie wymagają leczenia.

Google+