Czy można nauczyć się dobrze pisać?

Czy można nauczyć się dobrze pisać?

W polskim społeczeństwie wciąż pokutuje przekonanie, że pisarz to osoba natchniona, ktoś odgórnie predystynowany do tworzenia literatury. Tymczasem pisarz to nikt inny jak wyrobnik. Talent na pewno ma znaczenie, ale pisanie to w dużej mierze rzemiosło. A rzemiosła można się przecież nauczyć.

Talent a nauka

Nie każdy może pisać, tak samo jak nie każdy może zostać ekonomistą, matematykiem, projektantem, kucharzem czy aktorem. Wszystko zależy od tego, z jakimi predyspozycjami się urodziliśmy i co sprawia nam przyjemność. Jeśli pisanie jest właśnie tym, czym lubimy się zajmować, a przy okazji nawet nam to wychodzi, powinniśmy się skupić na rozwijaniu swojego talentu.

Czytaliśmy pewnie nieraz książkę autorstwa kogoś, komu talent w zupełności wystarczył do jej napisania i książka ta była genialna. Większość osób parających się na co dzień pisarstwem – literaci, dziennikarze, redaktorzy, scenarzyści – muszą jednak rozwijać swoje umiejętności i nieustannie ulepszać warsztat. Kiedy zresztą sięgniemy do pierwszych tekstów znanych pisarzy i porównamy je z kolejnymi, z pewnością zauważymy, jak bardzo się rozwinęli. Gdyby nie to, straciliby być może czytelników i przestali publikować.

Poza tym wiele osób dysponuje talentem pisarskim, ale jednocześnie czuje wewnętrzną blokadę, która nie pozwala zacząć i napisać pierwszego zdania. Nauka pisania może im pomóc przełamać tę barierę i uwolnić energię twórczą.


Gdzie uczyć się pisania?

W programach niektórych kierunków studiów są przedmioty warsztatowe, na których student może nauczyć się podstaw tworzenia określonych gatunków. Z taką ofertą edukacyjną spotkamy się na dziennikarstwie, literaturoznawstwie czy scenopisarstwie.

Dużą popularnością cieszą się kursy kreatywnego pisania (realizowane zarówno na uczelniach wyższych oraz w innych jednostkach naukowych, jak i przez firmy prywatne), na których intensywnie ćwiczy się warsztat. To na nich przede wszystkim uczestnicy dowiedzą się, jak skonstruować powieść, od czego i jak zacząć, jak poprowadzić narrację i stworzyć bohaterów, jak na papier przelać swoją kreatywność. Poznają też konkretne metody i techniki pisania. Zajęcia takie mają za zadanie kształtować wrażliwość oraz budować świadomość językową.

W ramach większości kursów zwykle pojawiają się zagadnienia z zakresu poprawności językowej, praw autorskich, specyfiki gatunków literackich czy historii literatury, choć nie dominują one nad celem głównym, czyli nauką pisania. Prowadzący zajęcia to pisarze, redaktorzy i dziennikarze, którzy mogą już pochwalić się pewnym dorobkiem twórczym i udzielić młodym adeptom cennych wskazówek, na które ci być może nigdy sami by nie wpadli.  

Kursy creative writingu mają również pomóc osobom niesprecyzowanym zidentyfikować się z najodpowiedniejszą dla nich formą literacką.

Poza czynnym udziałem w warsztatach warto także zaopatrzyć się w podręczniki dla pisarzy. Na polskim rynku wydawniczym znajdziemy kilka interesujących pozycji, chociażby „Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować” Dwighta V. Swaina czy „Maszyna do pisania” autorstwa Katarzyny Bondy.

I jeszcze jedno – uczymy się pisać również poprzez czytanie. Jak zalecał Ryszard Kapuściński, na jedną stronę przez nas napisaną powinno przypadać sto przeczytanych.

 

Elżbieta Gwóźdź

Google+